Suomenhevonen, kansallishevosemme, saa oman brändi-ilmeen 6. syyskuuta 2021, suomenhevosen päivänä. Suomenhevosella ei ole aiemmin brändi-ilmettä ollut. Samalla avautuu uusi verkkosivusto
www.suomenhevonen.fi, joka kokoaa yhteen suomenhevosta koskevaa tietoa ja muun muassa ohjaa ja kannustaa hevosen kanssa harrastamisen pariin. Suomenhevosen tunnettuuden ja kysynnän kasvattamista niin Suomessa kuin kansainvälisesti lähdettiin pohtimaan suomenhevosyhdistysten voimin muutama vuosi sitten. Suomenhevosliitto ry, Suomenratsut ry, Suomenpienhevosyhdistys ry ja Suomen työhevosseura ry huomasivat, että kun toiminnan kohde on kaikilla sama – suomenhevosen hyväksi työskentely – voimat kannattaa yhdistää. Yhteistä oli huoli siitä, mikä on suomenhevosen tulevaisuus, kun varsamäärät olivat huolestuttavassa laskussa. Myös keskusjärjestö Suomen Hippos ry on alusta lähtien ollut mukana brändityössä.
”Totesimme, että suomenhevosen tunnettuutta on lisättävä, kerrottava hevosesta heillekin, jotka eivät sitä vielä tunne. Kaupungistumisen kiihtyessä on yhä enemmän ihmisiä, joilla ei ole enää ”kotoperäistä” mahdollisuutta tutustua hevoseen. On pidettävä huoli, että ainoa alkuperäinen suomalainen hevosrotu tunnetaan mahdollisimman laajalti, jotta sitä kohtaan on riittävästi kysyntää. Kysynnän kasvu puolestaan vaikuttaa myönteisesti kasvatukseen ja varsamääriin ja siten rodun elinvoimaisuuteen – tämä on tavoitteemme”, kertoo Suomenhevosliiton Tuula Pihkala brändityöryhmästä.
Tunnettuuden kasvattamiseen tarvitaan kunnon työkalut, ja näin lähdettiin luomaan suomenhevoselle omaa brändi-ilmettä. Yhtenäinen ja selkeä brändi-ilme on tärkeä viestinnän perillemenon kannalta – se antaa paremmat mahdollisuudet erottua sekä tehdä johdonmukaista ja kustannustehokasta viestintää. ”Nopeasti huomasimme, että tarvitaan vain ja ainoastaan suomenhevoselle omistetut verkkosivut. Niiden avulla on helppo ohjata uudetkin ihmiset suoraan suomenhevosta koskevan tiedon pariin ja innostaa tutustumaan hevoseen. Sivut luonnollisestikin kehittyvät ja täydentyvät ajan mittaan”, Pihkala toteaa. ”Tarkoituksena on laajentaa suomenhevosen tunnettuutta kansainvälisestikin, joten sivustolle tulee myös englanninkielinen osio. Kokonaisuuteen liittyy luonnollisesti myös sosiaalinen media.”
Suomenhevosen brändi-ilme ja verkkosivut julkistetaan suomenhevosen päivänä 6.9. Sen jälkeen viestintää ja markkinointia suomenhevosesta aletaan toteuttaa uudella ilmeellä ja mainostoimiston laatiman viestintäja markkinointisuunnitelman pohjalta. Kyse ei ole vain lyhytkestoisesta kampanjasta, vaan tavoitteena on pysyvä kotipaikka suomenhevoselle verkkoympäristössä.
”On äärimmäisen hienoa, että suomenhevosyhdistykset ovat yhdistäneet voimansa suomenhevosen brändityöhön. Suomenhevonen on erittäin tärkeä osa maamme historiaa ja kulttuuria, joten toivon, että tällä yhteisellä työllä ainutlaatuinen alkuperäinen hevosrotumme saa lisää ansaitsemaansa näkyvyyttä ja arvostusta. Suomenhevonen ja sen ympärillä järjestettävä toiminta on parhaimmillaan elävän kulttuuriperinnön säilyttämistä. Suomenhevonen on maailman monipuolisin hevosrotu, monelle tärkeä harrastus- ja kilpakumppani ja sen vaikutukset ulottuvat laajasti ympäröivään yhteiskuntaan ja elinkeinotoimintaan”, kommentoi jalostusjohtaja Minna Mäenpää Hippoksesta.
”Suomenhevonen on ikoni, ja tämä oli meille ainutlaatuinen tilaisuus tuoda kansallisaarteemme merkitystä ja arvokkuutta visuaalisesti esille”, sanoo Tuomas Kinnunen visuaalisen ilmeen toteuttaneesta mainostoimisto Vaganzasta.
Lisätietoja:
Tuula Pihkala, suomenhevosen brändiryhmä, Suomenhevosliitto ry, puh. 040 557 9929
Tuomas Kinnunen, Vaganza Oy, puh. 050 379 7269
Minna Mäenpää, jalostusjohtaja, Suomen Hippos ry, puh. 040 511 2067